Блог Fleetix

Геозони - для кожної галузі

Одним із цікавих функціоналів Fleetix є геозонний контроль, коли автомобілі відслідковуються не тільки по факту руху, а ще і по конкретним локаціям. Варто зазначити, що функціонал геозон у нашому програмному забезпечення був одразу ж у першому релізі - так, ми його продовжували і продовжуємо покращувати, але базові функції дійсно були з самого початку. Плануючи етапи розробки ми, звичайно, враховували побажання клієнтів, але чомусь на той момент майже ніхто з них не ставив саме геозонам високі пріоритети. Можливо, тому що в тих системах, які наші користувачі бачили та в яких працювали до появи Fleetix, геозони не були зручним інструментом або не надавали достатню аналітику. В будь-якому випадку, обираючи пріоритети, ми аналізували, для якої кількості галузевих рішень геозонний контроль буде важливим. 

Розберемо ці кейси на реальних прикладах, але спочатку трохи теорії: геозона (географічна зона) - це віртуальний об’єкт, який буває двох типів - точка, атрибутом якої є одна центральна координата та радіус, а також полігон, який складається з набору вершин, кожна зі своєю координатою. Ще існують лінійні зони для контролю маршруту, але вони в будь-якому випадку повинні мати ширину маршруту для фіксації відхилення, яка може відрізнятись між собою на різних ділянках, тому цей тип геозон у Fleetix закривається полігонами, як більш універсальним рішенням. Основна мета географічних зон - фіксація входу та виходу з геозони, а також аналітика перебування в ній, яка відрізняється в залежності від галузі.
Розпочнемо з пасажирських перевезень. Жодна аналітика по відхиленнях від графіку руху неможлива без нанесення всіх зупинок та планових розкладів або інтервалів руху. Для перевізника та міської або міжміської інфраструктури надважливим є своєчасний рух транспортних засобів. Саме нанесення контрольних точок вирішує питання контролю виконання графіків. В залежності від локації зупинки та її розміру, визначається радіус контрольної точки, згідно якому і фіксується вхід та вихід з геозони, що потім потрапляє у звіт про виконання рейсів та доступно диспетчеру в онлайн режимі. Про контроль графіків руху ми поговоримо окремо у наступних публікаціях, тому переходимо до наступного кейсу.
Логістика та служби доставки. Досить схожий кейс із пасажирськими перевезеннями, хоча звичайно зі своїми особливостями. В залежності від бізнес-процесу та типу вантажів, маршрути бувають або статичними, або динамічними. Перший випадок дуже схожий саме на рух громадського транспорту - фіксований перелік точок доставки та плановий час прибуття. Такий маршрут зберігається у системі та на нього призначається транспортних засіб та водій. Для динамічного маршруту в системі можуть зберігатися контрольні точки, з яких формується маршрут під кожний рейс. Більше того, в деяких компаніях навіть точки доставки, тобто геозони типу контрольної точки, створюються конкретно під кожний рейс. В будь-якому випадку, основне завдання, яке вирішується в даному прикладі - контроль своєчасності доставки товару.
Незалежно від роду діяльності підприємств, популярністю користується створення полігонів на власних базах - складах, терміналах, автобазах, тощо. Основна мета - отримання розуміння, коли автомобіль приїхав та коли покинув території. Був навіть смішний кейс, коли диспетчери налаштували інформування про прибуття та від’їзд керівників компані, про що дізнавались всі співробітники :) 
Аграрний бізнес. Напевно, найцікавіший і в той же час найскладніший кейс використання геозон. Тут і поля, і бази, і стаціонарні заправки, і прив’язка культур до полів, і контроль обробленої площі та витрати пального в кожному полі. Одне з завдань, яке нам потрібно було вирішувати, значно виходить за рамки звичайного геозонного контролю: Комбайн вивантажує зерно в конкретному полі в конкретну ідентифіковану вантажівку, яка їде по конкретному маршруту без зупинок на певній швидкості без будь-яких відхилень та фінішує на конкретній базі, проїжджаючи через ваговий комплекс. Це, як і аграрна галузь в цілому, особлива історія, про яку ми обов’язково будемо писати підбірку матеріалів.
Звичайно, незалежно від виду діяльності наших клієнтів, геозони вирішують питання безпеки. Так, це і моніторинг виїзду за межу міста для служб таксі, і контроль автомобілів у певних регіонах. Останнім часом стали користуватись популярністю геозони вздовж кордону, для фіксації наближення транспорту до митних пунктів. Цікавий термін запровадив один з наших клієнтів - антизона: «Я чітко знаю, де на трасі Київ-Чоп стоять парубки, які допомагають злити пальне. Так, факт зливу я побачу і по звітам, але оперативніше мені отримати сповіщення, що він туди заїхав та зупинився. В такому випадку я вже можу оперативно реагувати та попередити водія, що ми все бачимо. А якщо пощастить, можемо і піймати “за руку”».
Інше нестандартне застосування - нанесення всіх камер контролю швидкості у вигляді геозон з щоденним аналізом швидкісних режимів в цих зонах. Таким чином підприємство вже знає, чи очікувати “лист щастя”, та може оперативно здійснити роз’яснювальну роботу з водієм. 
На жаль, за зрозумілими причинами, не можемо розповісти та надати скріншоти одного великого промислового підприємства зі сходу України, але їхня служба моніторингу і контролю повністю діджіталізувала всі ділянки свого підприємства у вигляді геозон - цехи, бази, склади, заправні комплекси відділення та ангари, таким чином повністю відстежуючи виконання завдань великою технікою та навантажувачами по своїй території.
Перелічені приклади використання контролю географічних зон у Fleetix, це далеко не всі реальні кейси наших клієнтів. Навіть компанії з однієї галузі мають відмінності у своїх бізнес-процесах. Кожний наш клієнт знаходить свою власну вигоду у використанні цього функціоналу задля підвищення ефективності роботи автопарку. А наше завдання - задовольнити ваші будь-які потреби та допомогти у вирішенні будь-яких складних завдань.